4 REDENEN WAAROM BLACK FRIDAY EEN DIKKE NEE IS IN MARKETING

De black friday-deals zijn niet meer te missen; je mailbox stroomt vol, de displays in de stad zijn volbedrukt en op social media kom je er sowieso niet meer onderuit. Deze bizarre koopjesjacht is helemaal geïntegreerd in Nederland en als ondernemer doe je daaraan mee, toch? In eerste instantie lijkt dit natuurlijk het perfecte moment om op in te spelen voor jouw bedrijf; flinke korting geven om klantloyaliteit te stimuleren. Werkt het? Nee. En om het jou makkelijk te maken hebben wij voor jou 4 redenen op een rijtje gezet waarom jij NIET mee zou moeten doen aan deze vreselijke koopjesjacht.

1. Gooi je naam niet zo te grabbel

Even voor de helderheid: we don’t judge anyone, maar met extreme korting smijten geeft maar één signaal af: dat je producten of diensten voor de normale tarieven overpriced zijn en je je trouwe klanten, die de volle pond hebben betaald, eigenlijk ‘da finger’ geeft. Jij hebt niets aan koopjesjagers die op lange termijn nooit de eerlijke prijzen voor jouw producten of diensten betalen. Focus je op je trouwe en ideale klant en stick to your principles. Er is niks mis met korting, maar geef die dan aan je vaste klanten en niet aan onbekende en nieuwe klanten. Daarmee hou je je merkwaarde hoog, onderscheid je je tijdens deze dagen waarop anderen lopen te krijsen dat ze korting geven én hou je de loyaliteit van je vaste klanten vast.

2. Duurzaamheid down the drain

De koopjesjacht op 26 november draait natuurlijk om zo veel mogelijk kopen voor zo min mogelijk geld. Het is dè drukste shopdag van het jaar. Maar deze koopjesjacht is uitgegroeid tot een zwarte dag voor het klimaat en milieu. Overmatige consumptie van spullen die niet lang meegaan heeft een grote impact op het klimaat. Zo zijn er fossiele brandstoffen nodig voor de productie, wereldwijde transport en het verslinden van water- en grondstoffenverbruik. Zeker nu maatschappelijk verantwoord ondernemen een grote kernwaarden is van vele bedrijven, is het wel heel frappant dat er dan JUIST aan deze bizarre koopjesjacht wordt meegedaan. Wees consistent met wat jij als bedrijf naar buiten wilt brengen, denk aan je kinderen die over 50 jaar nog hier zijn. Black Friday maakt meer kapot dan je lief is.

3. Jij verdient er niks op, zij wel

Grote bedrijven hebben een veel groter marketingbudget dan de gemiddelde MKB-er of winkelier, kunnen grotere kortingen geven zonder dat de omzet daaronder lijdt, en die hoge kortingen zijn aantrekkelijk voor de consument. Kan jij als ondernemer tegen deze hoge kortingen opboksen? Wij zeggen: nee. Advertenties via Google en social media zijn ineens knetterduur en daardoor verlies je euro’s aan beide kanten; enerzijds voor veel te dure advertentiecampagnes en anderzijds aan hoge kortingen op je verkoop. Aan Black Friday meedoen is voor de meeste MKB-ers een extreme verliespost en menig ondernemer eindigt met een rotgevoel over zulke dagen. Het voelt alsof je de boot mist als je niet meedoet, maar het brengt je weinig als je wel meedoet. En natuurlijk: als je extreme voorraden hebt liggen, dan zijn deze dagen best handig en dat brengt ons direct op het volgende punt…

4. Stelletje bedriegers

Bijzonder he? Dat die stofzuiger een maand geleden €119,- kostte, in de weken voor Black Friday €169,- en dan met Black Friday €109,- We noemen dat ook wel de ‘hoe-naai-ik-mijn-klanten-strategie’ en je snapt ook zonder deze blog waarom dat niet werkt. Korting geven op verhoogde prijzen is geen korting, dat is je klanten een loer draaien en werkt niet mee in het vasthouden van je merkgevoel. Besef dus als ondernemer vooral dat die extreme kortingen elders niet echt extreme kortingen zijn. Als je dus toch meedoet aan zulke dagen en een aantrekkelijke actie wil doorvoeren, hou je kortingen dan realistisch. Daarmee hou je je omzet op peil, stimuleer je een langdurige klantrelatie en blijf je trouw aan je bedrijf. 

Conclusie

Als jij na deze blog tot de conclusie komt: ik ga voor Fri-nee, wat ga je dan doen? Wees creatief, focus op je klant. Heb jij bijvoorbeeld een kledingboetiek, laat jouw klanten weten dat de koffie en wat lekkers klaar staat en je niet kunt wachten om iedereen met de beste service te helpen. Dit kan ook perfect als je een bedrijf hebt in zakelijke dienstverlening. Heb jij een webshop? Maak een leuke post waarin je meldt dat je niet aan onrealistische kortingen doet, maar nog steeds de mooiste producten aanbiedt voor een eerlijke prijs en graag je klanten verrast met een cadeautje bij hun bestelling. Meer omzet zit hem niet in korting. Meer omzet zit in jou.

Hulp nodig? Wij hebben een geweldige kortingsactie waarmee je… Nee grapje. Geen korting bij ons. Wel megaveel vakkennis, humor en een topteam dat staan te trappelen om jouw business verder te helpen. 0103074125 of koffie@missbusiness.nl

Geen reacties

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.