Wanneer je je bedrijf start, zijn er zat dingen waar je naar uitkijkt. Het leukste moment: klanten die akkoord gaan met je offerte of een aankoop doen en daarbij ook akkoord gaan met je algemene voorwaarden. Dan zit je gebeiteld als ondernemer, toch? Behalve als je die algemene voorwaarden heb geknipt en geplakt van je concurrent of niet doordacht in elkaar hebt gezet. Die algemene voorwaarden zijn de ruggengraat van je bedrijf. Celine Hogenelst, founder van Forum Juridica, vertelt je in deze gastblog precies waarom je moeite doen voor je algemene voorwaarden.
MANAGE DIE VERWACHTINGEN
Wat mogen jouw klanten van jou verwachten en wat mag jij van je klanten verwachten? We zien snel dat bij issues tussen een ondernemer en een klant een ondernemer zegt ‘Ja, maar dat is toch logisch?’ Nee, niets is logisch en alles is onduidelijk. Juist daarom zijn algemene voorwaarden nodig, om verwachtingen te managen en helderheid te scheppen aan de voorkant. Hoe logisch dingen ook zijn in jouw hoofd, make everything ‘idiot proof’, dan is nooit ruimte voor ruis en weten zowel jij als je klant precies waar je aan toe bent.
BETER GOED GEJAT DAN SLECHT BEDACHT?
Het welbekende spreekwoord wordt vaak toegepast bij algemene voorwaarden. Als jij een webshop hebt en je buurman ook, dan zijn zijn algemene voorwaarden ook prima voor jou. Kopiëren, plakken, naam aanpassen en klaar. Maar nee… je loopt niet alleen het risico dat je een inbreuk maakt op het intellectuele eigendomsrecht van je buurman, je loopt daarmee ook het gevaar dat jouw voorwaarden niet passen bij de visie in jouw hoofd. Wist je dat wanneer je een opzettelijke inbreuk pleegt op iemands intellectuele eigendomsrecht, je een geldboete kunt krijgen van maximaal 87.000.- euro of 4 jaartjes in de bak kunt logeren? In de praktijk hoef je niet te brommen, maar het toont wel aan dat kopiëren en plakken een strafbaar feit is.
BEPERKEN IN RISICO’S
Ondernemen is risicovol. Verkeerde investeringen, personeel dat langdurig ziek wordt of klanten die niet betalen zijn de meest voorkomende risico’s als je een bedrijf runt. Met algemene voorwaarden kun je een gedeelte van die risico’s beperken op het gebied van aansprakelijkheid. We weten allemaal dat je je kat niet in de door jou verkochte magnetron moet stoppen, maar we weten ook dat jij niet aansprakelijk bent als je in je algemene voorwaarden benoemt dat jij niet aansprakelijk bent in het geval van onjuist gebruik. Denk goed na over mogelijke scenario’s in de vorm van directe en indirecte schade en kader deze duidelijk af in je voorwaarden.
VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN
Ook al lijken die ongeliefde algemene voorwaarden op het eerste oog niet zo belangrijk, als je ze goed opstelt kunnen ze letterlijk je bedrijf redden. Net zoals je branding, website en social media kanalen met zorg zijn opgesteld, zou je ook de normen, waarden en kaders van je bedrijf moeten vastleggen in je algemene voorwaarden. Door passende juridische documenten te hanteren heb je inzicht in de juridische kant van je onderneming, rust in je hoofd en straal je professionaliteit uit.
Zoek jij de juridische expert die voor jouw bedrijf passende juridische voorwaarden kan opstellen, ga dan naar Forum Juridica. Meer weten over de juridische wereld en het ondernemerschap, luister dan naar de Podcast OHMYLAW.
En weten of je website net zo goed is als je algemene voorwaarden? Dan bel je natuurlijk naar Miss Business: 0103074125.
Geen reacties
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.