Waarom je organische bereik op social media steeds verder terugloopt en hoe je toch je fans kunt bereiken

De kans is groot dat je inmiddels hebt gemerkt dat het aantal likes en views op de bedrijfsaccounts die je op social media beheert ernstig is teruggelopen de laatste tijd. Dit komt door alle slimme (maar oh zo vervelende) algoritmes die zijn losgelaten op social media. Grote online spelers als Facebook en Instagram stellen hun algoritmes op zo’n manier in dat gebruikers voornamelijk berichten van hun persoonlijke netwerk te zien krijgen. En dat bedrijven alleen met betaalde advertenties buiten hun eigen netwerk een nieuw publiek kunnen bereiken. In plaats van te jammeren dat je posts op je bedrijfspagina steeds minder likes krijgen, kun je aan de slag met de volgende tips om je bereik toch een beetje op peil te houden.

Video is king

Video content wordt in 2019 steeds belangrijker en krijgt een prominentere rol in onze tijdlijn. Berichten op social media houden onze aandacht gemiddeld slechts acht seconden lang vast – Onze focus is dus korter dan die van een goudvis… Het is moeilijk om kijkers van begin tot einde betrokken te houden, maar het hoeft niet onmogelijk te zijn. Door storytelling en video te gebruiken, kun je gemakkelijker de aandacht van mensen vasthouden en een reactie uitlokken. De kans is groter dat een scrollende social media gebruiker zich betrokken zal voelen bij een video, dan dat hij dit gevoel krijgt van een tekst of een foto.

Een kleine checklist voor het maken van een video waarvan je zeker weet dat jouw volgers erop zullen reageren:

-Is de boodschap makkelijk te begrijpen?

– Wordt de boodschap in de eerste 10 seconden duidelijk?

– Is de video visueel aantrekkelijk en pakkend?

Bereik je netwerk

Gebruik medewerkers en anderen uit je netwerk om met de berichten van de bedrijfspagina een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Motiveer hen berichten van de bedrijfspagina te delen of laat hen namens het bedrijf een update plaatsen via hun eigen account. Dit is een bewezen effectieve strategie, zeker op LinkedIn. Je tweede- en derdegraads netwerk (het netwerk van jouw connecties) is net zo belangrijk of misschien zelfs wel belangrijker dan jouw huidige bereik.

Je kan natuurlijk niet je werknemers verplichten om de berichten van het bedrijf te delen, maar je kan ze wel motiveren dit te doen door ze actief bij het proces te betrekken. Hebben zij de betreffende blog geschreven, die ene klant binnengehaald of een grote presentatie gegeven? Benoem ze in het bericht of spoor ze aan het bericht via hun eigen account te delen. Dit geeft de werknemer een gevoel van erkenning en kan een persoonlijke touch geven aan het imago van het bedrijf.

All about engagement

Focus de content die je deelt op engagement. Weinig mensen gaan zich bezighouden met jouw berichten als je alleen over jezelf praat en met alleen een like van die ene trouwe volger zal jouw bericht helaas niet heel ver komen. Om te verschijnen in het netwerk van jouw volgers zul je ze moeten motiveren om dit voor je te verspreiden. Social media heet niet voor niets ‘social’. Zorg ervoor dat jouw posts een bepaalde reactie uitlokken. Dit kan door middel van een like-en-deel actie of aansporingen zoals: ‘tag diegene die..’ of ‘like als je dit herkent’. Om dit effectief te doen, moet de content dus herkenbaar en prikkelend zijn voor de lezer. Verdiep je in de soorten content waarop je fans reageren, en ook op welke tijden je de meeste reacties, likes & shares lijkt te ontvangen.

Conclusie

Met een beetje wilskracht en doorzettingsvermogen kun je je redelijk staande houden tegen het almighty algoritme en met je eigen netwerk een aardig bereik opbouwen, maar we snappen dat je daar als ondernemer misschien niet altijd de tijd voor hebt. Wil je toch zorgen dat jouw content relevant blijft en bij de juiste volgers en potentiële klanten terecht komt? Bel ons even op 0103074125 of mail naar koffie@missbusiness.nl. Kijken we er samen naar.

Geen reactie's

Geef een reactie