De 5 meest gemaakte fouten bij een website voor MKB

Vol trots laat de directeur de nieuwe website zien. Wát is hij gaaf geworden zeg! Maar 6 maanden na de lancering is de website niet gestegen in Google, vallen de ingevulde contactformulieren in aantallen tegen en is de euforie ver te zoeken. Herkenbaar? Wij vertellen je precies wat de zaken zijn waarop  een nieuwe website voor MKB nog te vaak tegenvalt.

1. Het gaat niet alleen om het uiterlijk

Wij zien ze met regelmaat, de opdrachtgever die vooral kijkt naar hoe de website eruit ziet. Wat de website uitstraalt. Wat zakenrelaties zouden denken als ze de nieuwe website zien. Dat is logisch, die eerste indruk doet er toe. Maar het jasje van de nieuwe website is maar één aspect.

Wat websitebezoekers vooral willen is direct het overtuigd raken van het feit dat jij ze gaat helpen om hun probleem op te lossen. Die zijn veel minder bezig met de kleur van de kopteksten, het filter over de foto of dat icoontje dat naar links draait als je er met je muis overheen gaat. De persoonlijke smaak van de opdrachtgever doet er dus ècht minder toe. Het gaat om de gebruikerservaring van jouw potentiele klant.

2 Wat is je doel?

De belangrijkste vraag bij het ontwerpen van een website is: wat wil je bereiken? Vaak horen we verschillende argumenten die weinig te maken hebben met bedrijfsresultaten. ‘We willen gewoon dat hij responsive is’. ‘Onze concurrent heeft een nieuwe website, dus nu moeten wij ook’. En natuurlijk zijn dat óók goede redenen voor een website, maar… de belangrijkste reden is je bezoekers en potentiële klanten beter van dienst zijn, zodat je omzet groeit.

Daarbij is het goed om realistische en meetbare doelen te stellen, zoals:

  • We willen 15% meer aanvragen via de website
  • De online verkoop zou moeten stijgen met 20%
  • We willen dat websitebezoekers minimaal 4 pagina’s bekijken

Koppel hier een duidelijk tijdspad aan en gebruik Google Analytics daarbij. Zorg vooral dat de doelen realistisch zijn. Als er geen eerdere cijfers bekend zijn, dan is het wellicht wat gissen, maar gissen is nog altijd beter dan helemaal geen doelen stellen. En het voordeel van heldere doelen? Je kunt ze altijd bijstellen.

3. Zoals het klokje op Home tikt, tikt het nergens

De meeste bedrijven focussen sterk op de homepage. Want dáár gebeurt het. Dat is de eerste pagina en daar gaan de bezoekers op binnenkomen. Maar… wat als dat niet zo is? Wat als je bezoekers via zoekmachines op een hele andere pagina binnenkomen? Dan is het toch een beetje treurig als de overige pagina’s niet dezelfde uitstraling hebben als de homepage.

Alle tijd en energie moet dus verdeeld worden over de complete website. Ook je contactpagina moet eruit springen.

4. Verwaarlozing en veroudering

Er is geen fijner moment dan de lancering van een nieuwe website. Het heeft veel tijd en energie gekost om hem te ontwikkelen en te vullen, dus na de lancering kan iedereen weer verder. Ook wij vinden dat fijn. Want de opdrachten lopen door, dus het is erg prettig als opdrachten naar tevredenheid worden opgeleverd en afgerond.

Alleen is de lancering niet het moment waarop alles zou moeten eindigen. Het is juist de start van nieuwe resultaten en die moet je in de gaten houden. De eerste stap daarin is Google Analytics. Daarmee weet je al gauw op welke pagina je klant binnenkomt, hoe lang hij daar blijft, waar hij naar doorklikt en of hij contact opneemt. Of dat bezoekers in grote getalen bij die ene pagina afhaken. Die informatie is goud waard en geeft je de mogelijkheid om je website te finetunen. Door het finetunen is de kans groot dat je knelpunten kunt vinden en van afhakende bezoekers alsnog fans maakt.

Verder vraagt elke website om onderhoud. Of je daar nou geld aan wil besteden of niet. Een goede website die uitermate goed blijft functioneren heeft updates en onderhoud nodig. Verder is met regelmaat een back-up draaien zeer verstandig. Er is niets ergers dan je website die uit de lucht gaat en geen back-up hebben om het te herstellen.

5. SEO all the way

We krijgen deze vraag echt met regelmaat binnen: ‘Wij hebben kort geleden een nieuwe website laten maken, maar hij stijgt niet in Google. Onze oude website was beter vindbaar. Hoe kan dat?’

Daar zijn verschillende oorzaken voor. Niet in de eerste plaats zijn zoekmachines onderhevig aan veranderingen en verbeteringen. Dat dwingt websitebouwers om continu op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen. Doet een webdesigner dat niet, dan merk je dat in de zoekresultaten.

Daarnaast is SEO meer dan een goed zoekwoord. SEO gaat all the way. Een nieuwe website vraagt om een zoekwoordenonderzoek, professionele teksten, afbeeldingen en video’s die meegenomen worden en content die zich blijft vernieuwen. En dat kan niet iedereen.

Conclusie

Een website voor MKB maken kan bijna iedereen. Een goede website maken, die vindbaar is en resultaten oplevert, dan kan alleen een pro. Investeren in die pro is voor elke MKB-er een must. Bel ons op 010-3074125 of mail naar koffie@missbusiness.nl om eens te sparren. Koffie?

 

Geen reactie's

Geef een reactie