De impact van Corona op online marketing

De Corona-crisis heeft een enorme impact op iedereen; bedrijven en consumenten. Veel mensen vragen zich af waar dit gaat eindigen en wat het effect gaat zijn op hun bedrijf op korte en lange termijn. Marketeers en ondernemers vragen zich vooral af of en hoe ze moeten anticiperen op alle veranderingen. We geven je graag een aantal inzichten en tips, zodat jouw marketing meebeweegt met deze crisis.

De lange termijn

Een marketingstrategie maak je vooraf en voor een langere periode. Een crisis als deze hoeft niet per sé iets te veranderen aan die strategie, want als het goed is heb je toen goed over nagedacht over je doelgroep, middelen en doelen. Wat wel belangrijk is op dit moment, is dat je vooruit kijkt. Wat ga je doen als dit alles weer voorbij is? Daar moet nu je volle focus op liggen.

De korte termijn

Op korte termijn is het effect van deze Corona-crisis veel duidelijker te merken. Veel bedrijven hebben noodgedwongen hun advertentiecampagnes moeten beëindigen, je kunt niet adverteren voor een evenement als het evenement is afgelast. Openingen en lanceringen zijn uitgesteld. Horeca is gesloten en vele winkels zijn gevolgd.

Social media

Door het enorme aantal thuiswerkende of helemaal niet-werkende mensen, stijgt het social media gebruik en daarmee het bereik van social media marketing. Maak daar gebruik van door aan je contentplanning vast te houden en deze scherp en actief in te zetten. Met al die mensen die nu jouw berichten zien, is content die een conversatie aanjaagt heel slim. Laat mensen kiezen uit twee opties, stel een sterke vraag of laat ze vragen aan jou/ je bedrijf stellen.

We krijgen veel vragen over ‘Corona-content’; hoe verwerk je dit in je content? In ieder geval uiterst voorzichtig. Het is altijd goed om in te spelen op actualiteiten, maar dit is niet het moment voor foute grappen. 

Dit is overigens wel een uitstekend moment om je te verdiepen in social media kanalen die je tot voorheen niet gebruikte. Denk aan Pinterest, YouTube en TikTok.

Social ads

Doordat zoveel bedrijven hun advertentiecampagnes hebben gepauzeerd, is er veel ruimte voor jouw advertenties. Kijk welke producten of diensten je nu online kunt aanbieden en adverteer daarmee. Denk goed na over de huidige behoefte van jouw doelgroep. Heb je een webshop met kinderproducten? Speel dan in op verveling van kinderen op de bank, terwijl ouders aan de eetkamertafel proberen te werken. Ook als je diensten aanbiedt kun je daar nu meer mee dan ooit tevoren. Zo hebben we een klant die normaal ’s nachts werkt in restaurants, kunnen helpen met content waarin ze hun nachttarief kunnen laten vallen, omdat ze nu onverwacht overdag in gesloten restaurants kunnen werken.

Google Ads

Advertenties via Google Ads werken op basis van een veiling, hoe meer vraag, hoe meer klikken en hoe duurder de klikken worden. Doordat zoveel bedrijven hun campagnes hebben gepauzeerd vanwege dalende zoekvragen, dalen de kosten per klik. Dat geldt niet voor alles uiteraard. Zo scoren advertenties voor bureaustoelen erg goed, net als andere producten die thuiswerken makkelijker maken. Advertenties voor mondkapjes en handschoenen rezen de pan uit, maar daar heeft Google een stokje voor gestoken. Het is slim om te kijken hoe je advertentiecampagnes in Google kunt optimaliseren, zodat je gebruik kunt maken van de dalende kosten per klik.

Tot slot

In het algemeen geldt: als het nu binnen jouw bedrijf rustiger is dan normaal, dan is dit een goed moment om te kijken waar je je marketingmiddelen kunt verbeteren of vernieuwen. In de komende weken een nieuwe website laten maken is bijvoorbeeld erg slim. Of je huidige website laten optimaliseren voor zoekmachines door je SEO aan te pakken. Kijk verder hoe je opgelopen schade straks weer kunt herstellen door nu tijd en straks geld te investeren in strategische campagnes. Zodra de economie weer op volle toeren begint te draaien, ben jij direct klaar voor de strijd. 

Een helpende hand

Wij zijn er uiteraard nu en ook straks om je te helpen met online marketing. We werken dan wel vanuit huis, we draaien op volle toeren voor onze opdrachtgevers, maar vergeten ook de ondernemer in nood niet. Plan een gratis adviesgesprek via FaceTime of Skype en we denken met je mee over de beste aanpak tijdens en na de Corona-crisis. Je kunt mailen naar koffie@missbusiness.nl of meteen bellen met de eindbazin Tara via 0658992866.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.