Het klinkt misschien niet als raketwetenschap, maar het effectief aanpakken van social media voor bedrijven is lastiger dan menigeen denkt. Er zijn een aantal veel gemaakte fouten die ervoor zorgen dat jouw inspanningen online geen resultaten opleveren. Wij geven je de 5 meest gemaakte fouten, en tips hoe het beter kan. (Wil je weten of jullie social media eigenlijk wel effectief inzetten? Bij ons marketing zusje kun je kosteloos de Marketingmeiden social media scan aanvragen!)
1. Geen strategie
Zonder strategie is het eigenlijk gewoon leuke shit. Oftewel: prima hoor, al die ‘leuke’ posts waar je zelf heel blij van wordt, maar zonder gericht doel of verhaal erachter, zullen ze maar weinig opleveren. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen wanneer je aan de slag gaat met social media voor bedrijven: wat wil je ermee bereiken? Vaak horen we de standaard argumenten die weinig te maken hebben met een strategische zet. ‘Iedereen zit op social media’ bijvoorbeeld, of ‘mensen kopen tegenwoordig alleen nog maar via social media’.
Een strategie voor social media houdt in dat je gericht aan de slag gaat met zaken als; wie wil je bereiken? Wat is de reactie die je wil uitlokken? Hoe maak je de posts herkenbaar als onderdeel van jouw merk?’ Dit alles zorgt ervoor dat volgers niet alleen weten wat je doet en leuk vinden wat je doet, maar ook dat ze zich aangesproken voelen met wat je doet of voor ze kan doen.
Verder wil je dat je social media geen op zichzelf staand middel is. Link door naar je blogs waar mensen kunnen reageren, naar je dienstenpagina’s met een duidelijke call-to-action of naar je nieuwsbrief opt-in. Je strategie moet zo slim in elkaar zitten dat social media juist een opstapje is naar meer contact met je potentiële klant, in plaats van dat social media het uiteindelijke doel is.
Bijna altijd komt dit door 2 mogelijke oorzaken: de website is door de bouwer niet logisch gebouwd; bezoekers moeten een psychologisch pad afleggen, waarin ze overtuigd raken van de toegevoegde waarde en daardoor contact opnemen. Als dat pad ontbreekt krijg je gewoon een niet prikkelende opsomming, waardoor bezoekers niks doen. De tweede reden is dat de opdrachtgever zèlf stuurt op smaak en eigen beleving en de potentiële bezoeker en zijn behoefte uit het oog verliest. ‘Ik vind het mooier als deze foto daar staat en die knop daar’. Leuk dat JIJ dat leuk vindt, maar hoeveel euro kom jij bij jezelf uitgeven?
Tip: verplaats jezelf in jouw ideale klant. Waar zit zijn of haar pijn? Welke oplossing heb jij? Welk pad moet die klant bewandelen op jouw website om overtuigd te raken van jouw product of dienst. Bespreek dit vooraf duidelijk met je webbouwer.
2. Geen hashtags
Een hashtag is een label dat je toevoegt aan je bericht. Wanneer mensen zoeken op deze hashtag, zullen ze bij jouw bericht terechtkomen, zonder dat zij direct op jouw bedrijf hebben gezocht. Via de zoekresultaten van hashtags, kun je met nieuwe potentiele klanten met een bepaalde interesse in contact komen. Hashtags worden dus gebruikt om nieuwe klanten en nieuwe relevante volgers op natuurlijke wijze kennis te laten maken met jouw merk op social media. Met andere woorden; hashtags zijn voor jouw bedrijf van levensbelang.
3. Alleen zenden
4. Niet meten
Verkeerde plek, verkeerde tijd
Social media scan
Conclusie
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.