Inspiratieloos? 5 tips om je marketing een creatieve boost te geven

Marketing, een klein woord met grote omvang. Zoiets als Superman zeg maar. Marketing is alles dat je als bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Een goede marketingactie verdient zichzelf altijd terug, maar het bedenken ervan kan een uitdaging zijn. Voor je het weet zit je weer 30 minuten te staren naar een leeg Word document, omdat je geen flauw idee hebt waar je moet beginnen. We feel you en daarom hebben we voor jou de top 5 manieren opgesomd om je creativiteit weer op gang te krijgen.

Steel inspiratie

We vallen meteen de deur in huis… Wacht niet tot inspiratie aan jouw deur klopt. Zoek inspiratie op. Bekijk hoe andere bedrijven (die niet per sé in jouw branche opereren) het doen, bezoek nieuwe plekken, bezoek businessevents, lees businessblogs of magazines met een zakelijke flow, lees nieuwe boeken en bekijk documentaires. Het spreekwoord ‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’ gaat ook hier zeker op. Houd je notities op je mobiel bij de hand en schrijf ideeën altijd op. Wat nu wellicht niet bruikbaar lijkt als marketingactie, kan het altijd worden. En denk niet dat jij het wel allemaal onthoudt, you won’t. Koester je ideeënlijstje.

Houd een oogje op de toekomst

Als marketeer én ondernemer is het belangrijk om de nieuwste trends en ontwikkelingen goed in te gaten te houden en daar snel op in te spelen. Hierdoor lever je niet alleen de beste oplossing voor jouw klanten, waar je je concurrenten een stapje mee voor bent, het toont ook dat je echt betrokken bent bij je zaak en komt professioneel over. Daarnaast brengen veranderingen automatisch nieuwe impulsen en die zorgen voor creatieve ideeën. Laat die nieuwe marketingactie met toekomstperspectief maar komen.

Leef je in

Wat wil jouw ideale klant ècht? We denken al snel dat antwoord te weten, maar beter is om het zelf te ervaren of te laten ervaren. In plaats van een marktonderzoek uitvoeren, kun je ook serieuze moeite doen om je als je ideale klant te gedragen. Ga winkelen bij concurrenten en bekijk van stap tot stap wat je bevalt en wat niet. Vraag eens uitgebreide offertes op bij concurrenten en ervaar zelf wat de sterke en minder sterke manieren zijn om je doelgroep te vangen. Op deze manier krijg je inzicht in de ervaring, problemen en wensen van je doelgroep, die je nooit uit een interview had kunnen halen. Het geeft je een gouden voorsprong waar je met een marketingactie op kunt inspelen.

Brainstormsessies

Plan brainstormsessies met collega’s, medewerkers of klanten. Je kunt online echt honderden manieren vinden om te brainstormen. belangrijkste regel: in een sessie is elk idee goed. Geen gemaar, gewoon opschrijven. Brainstormsessies met mensen die buiten jouw bedrijf staan is altijd een goed idee om nieuwe inzichten, ideeën en perspectieven te overwegen.

Verandering

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het zien van de kleur groen automatisch creativiteit opwekt. Of het nou een groene muur is of groen licht het zou allemaal wonderen moeten doen. Of het werkt? We don’t know for sure. Wat we wel weten: verandering van omgeving doet wèl heel veel. Ga eens buiten werken in een park of op een andere inspirerende plek. Altijd achter je bureau is vragen om een creative block.

Conclusie

Let the creativity flow! En mocht je even geen idee hebben waar je moet beginnen? We plannen graag een creatieve sessie met je in. Drop een mailtje op koffie@missbusiness.nl

 

Geen reactie's

Geef een reactie