Micro-moments: de marketingtrend van 2020

Gemiddeld spenderen wij dagelijks zo’n 3 uur en 35 minuten op onze smartphone. Extreem lang? Aan de ene kant wel, maar bedenk je als marketeer eens dat jij samen met alle andere merken, bedrijven en producten gebruik moet maken van deze 3 uur en 35 minuten. Dan klinkt het ineens heel kort nietwaar? Google heeft hierdoor een nieuwe vorm van consumentengedrag ontdekt namelijk, micro-moments.

Use your time wisely!

Met micro-moments word jij als marketeer uitgedaagd om binnen een extreem kort tijdsbestek aandacht te trekken van je doelgroep. Wat micro-moments precies zijn en hoe je deze het beste kunt inzetten leggen wij hieronder aan je uit. Doe er je voordeel mee & use your time wisely!

Micro-moments zijn korte momenten dat de doelgroep met jouw boodschap in aanraking komt of in aanraking zou moeten komen. Deze korte momenten moeten eigenlijk direct aan de behoefte voldoen die de doelgroep op dat moment heeft. Maar nog belangrijker jij moet ervoor zorgen dat je aanwezig bent op het juiste moment! Er zijn tientallen micro-moments op een dag die verdeeld kunnen worden in vier categorieën:

I-want-to-know: in deze fase is jouw doelgroep alleen nog maar op zoek naar informatie en inspiratie en nog niet van plan iets te kopen. Zorg dus dat jij aanwezig bent en ze van deze informatie voorziet.

I-want-to-go: onze smartphone is steeds vaker onze reddende engel. Ben je op zoek naar een lekker restaurant? Het eerste wat je invult op Google is restaurant in de buurt en binnen no time zit je op de fiets of in de auto op weg naar dat ene restaurant. Belangrijk dus voor jouw fysieke locatie om op deze termen gevonden te worden.

I-want-to-buy: iemand eenmaal zover gekregen dat hij/zij tot aankopen wil overgaan? Jackpot! Dit is precies wat je wil toch? Zorg er dan wel voor dat je gevonden wordt op termen als “…. kopen” of op termen die hierbij aansluiten. Daarnaast zijn we steeds beter geworden in het doen van impulsaankopen, dus ben jij op het juiste moment op de juiste plek? Dan is die aankoop helemaal zo gedaan!

I-want-to-do: deze momenten ontstaan vooral voor of na het kopen van een product. Bezoekers willen graag weten hoe is werkt of hoe ze iets moeten doen. Zorg ervoor dat je ook aan deze wens kunt voldoen op het juiste moment. Stuur kopers bijv. een mailtje een aantal dagen na aankoop met een extra uitleg of handig weetje over het product. Kun je meteen vragen wat ze ervan vinden. 😉

Hoe zet jij deze trend in?

Nu je weet in welke categorieën micro-moments vallen wil je natuurlijk ook weten hoe je ze inzet en hoe je ze zo succesvol mogelijk maakt! Daarom hieronder een aantal handige tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Verleg de focus: richt je niet alleen op je eigen producten en diensten, maar verdiep je in de doelgroep en focus op wat hun bezighoudt. Jij bent namelijk niet je eigen klant!

Be personal: zorg voor zoveel mogelijk persoonlijke content die aansluit op de behoefte van een bepaald moment.

Wees precies: laat de juiste content op het juiste moment zien.

Wees consistent: ontwikkel een strategie met een consistente boodschap. Dit zorgt voor herkenning en een hogere mate van engagement!

Hulp nodig?

Nu je weet wat micro-moments zijn en waarom ze belangrijk zijn voor jouw bedrijf kun je er zelf mee aan de slag. Maar wees gewaarschuwd: wacht er niet te lang mee, want die 3 uur en 35 minuten zijn zo voorbij! Geen tijd? Of geen idee op welke manier jij je doelgroep (nog) kan triggeren? Wij helpen je graag!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.