MEER BOOMING BUSINESS? CHECK JE ONLINE STATISTIEKEN!
We willen je iets opbiechten. De helft van onze website-opdrachten is afkomstig van opdrachtgevers die net elders een nieuwe website hebben laten maken en daar allesbehalve tevreden over zijn. Ze zijn zelfs zó ontevreden dat ze verder gaan zoeken, over ons horen en contact opnemen om ons eerlijke advies te vragen.
9 van de 10 keer snappen we waarom ze ontevreden zijn en krijgen wij de eer om het te verbeteren. Heel fijn voor ons, maar voor de opdrachtgever is het zuur om 2 keer te betalen voor 1 website. Daarom deze week een heldere blog met de 3 bizar veelvoorkomende redenen waarom bedrijven niet blij zijn met hun nieuwe website en hoe je een miskoop kunt voorkomen.
Website
Achter je website kun je een gratis Google Analytics account instellen. Met Google Analytics heb je heel snel een helder beeld van wat er eigenlijk gebeurt op jouw website. Hoeveel bezoekers heb je per dag, week of maand? In welke doelgroep zitten jouw bezoekers en zijn ze de doelgroep die je wilt hebben? Welke pagina’s worden het meest bekeken? Op welke tijden komen de meeste bezoekers binnen? Waar komen je bezoekers eigenlijk vandaan, Google, social media of anders? Met die informatie kun je serieuze stappen zetten om verbeteringen aan je website aan te brengen en je conversie te verhogen.
Het enige nadeel van Google Analytics: je zult een paar weken moeten wachten voordat Google informatie over jouw website analytics heeft verzameld. Maar we beloven je dat het wachten waard is. Google Analytics op je website installeren is soms wel een uitdaginkje, maar dat kunnen wij voor je doen.
Facebook heeft een gratis statistieken optie voor elke bedrijfspagina. Facebook heeft in dat opzicht wel veel informatie te bieden over: promoties, volgers, vind-ik-leuks, bereik, paginaweergaven, bekeken paginavoorbeelden, acties op pagina, berichten, evenementen, video’s, verhalen, personen en chatberichten. Ook hiermee kun je je strategie aanpassen. Als je weet dat jouw doelgroep vooral in de ochtenden online is, pas je daar je natuurlijk je social media planning op aan. Als je ziet dat video de meeste interactie oplevert, ga je natuurlijk meer video inzetten.
LinkedIn Analytics bieden ook een gratis track and trace tool voor jouw LinkedIn bedrijfspagina, dus niet je persoonlijke pagina. Een bijzonder detail is de link tussen Instagram en je LinkedIn bedrijfspagina. Je kunt in de basis analytics onder andere zien welke bedrijfspagina’s op Instagram ook jouw LinkedIn bedrijfspagina volgen. Zo kun je vergelijken hoe jouw bedrijf ervoor staat in vergelijking met andere bedrijven in jouw branche. We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat je bedrijfsupdates op LinkedIn altijd moet delen vanaf je persoonlijke pagina, om zo meer bereik te genereren.
Zorg ervoor dat je Instagramaccount switcht naar een bedrijfsaccount, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Hierdoor kun je namelijk je gratis Instagram analytics bekijken. Het enige minpuntje is: je kunt de statistieken alleen via de mobiele app bekijken. Ook in deze analytics vind je waardevolle informatie; hoe oud je fans zijn bijvoorbeeld, wanneer ze online zijn en waar ze vandaan komen. Uitermate handig om te meten of jouw echte doelgroep ook je doelgroep is op Instagram.
Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief sturen is zo oud als het begin van de wereld, maar nog steeds enorm winstgevend, mits je inzicht hebt in wat er precies gebeurt. Elk programma dat speciaal bedoeld is voor nieuwsbrieven en campagnes, heeft een analysetool. Hoeveel abonnees hebben je nieuwsbrief gekregen? Hoeveel hebben hem ook echt geopend? En hoeveel lezers hebben door geklikt naar je website of social media? Enorm waardevolle informatie om je nieuwsbrief te verbeteren en uit te proberen wat het beste aanslaat bij je lezers.
Conclusie
Het doel van je website, bloggen, berichten posten op social media en een nieuwsbrief sturen is natuurlijk naamsbekendheid generen, bezoekers trekken en business maken. Als jouw activiteiten geen zin lijken te hebben, is de eerste stap het onder de loep nemen van de statistieken. De tweede stap is het aanpassen van je strategie en activiteiten, zodat die statistieken nog verder verbeteren. Je komt dan op een punt waarop je kunt uitrekenen wat je bezoekers, fans, lezers en volgers opleveren in keiharde euro’s.
Zie jij alleen maar dansende grafieken en cijfers en weet je niet hoe je die cijfers moet vertalen naar waardevolle informatie die jou kan helpen met het binnenhalen van meer business binnen jouw doelgroep? Neem dan contact op met Miss Business en wij vertalen die cijfers graag naar een stappenplan en booming business. Je kunt ons bereiken op 0103074125 of koffie@missbusiness.nl.
Geen reacties.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.