HOE MOND-TOT-MONDRECLAME VOOR JOU HET ZWARE WERK KAN DOEN
Heb je ooit gehoord van een aanbeveling: ‘Ik moet je nu toch even vertellen over een bedrijf dat zijn werk precies heeft gedaan zoals je dat verwacht’. Nee, je zal het eerder horen als een bedrijf je weet te verrassen met de service, probleemoplossing of een extraatje. Mond-tot-mond reclame is een knetter effectief promotiemiddel dat bedrijven vaak over het hoofd zien. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de mensen aanbevelingen van vrienden en familie eerder vertrouwd en deze dus veel serieuzer nemen dan iedere andere vorm van reclame die zij te zien krijgen. Daarom geven wij je 5 do’s en dont’s over hoe jij mond-tot-mond reclame in kan zetten voor jouw bedrijf.
1. All about experience
Er zijn een aantal duidelijke voordelen aan het inzetten van mond-tot-mond reclame marketing. First things first, het is hartstikke gratis en daar houden wij Hollanders van. In feite hoef je er alleen voor te zorgen dat je jouw bestaande klanten een goede ervaring bezorgd met een verrassingseffect. Door je klant meer te bieden dan de beleving waar ze voor betalen, zorg je voor een ervaring ‘bovenop’ de algemene ervaring.
Een boutique die bij binnenkomst een hapje of drankje aanbiedt, springt daar bovenop. Maar een webdesignbureau dat een maand na oplevering een onderhoudsbeurt cadeau geeft ook. Er is werkelijk geen enkel bedrijf te bedenken dat geen schepje bovenop beleving en ervaring kan doen.
2. Higher and higher
Klanten die via via komen hebben hoge verwachtingen en raken dus sneller teleurgesteld dan klanten die minder of geen verwachtingen hebben. Dat betekent dat je voor de bijna onmogelijke taak staat om elke klant op hoog niveau door het aankoopproces te begeleiden. Dat vraagt om heldere processen en eventueel automatiseringen, die een uniforme behandeling garanderen, door welke medewerker deze ook wordt uitgevoerd. Dat zorgt er weer voor dat nog meer klanten boven verwachting tevreden zijn en dat dus weer aan anderen vertellen. Wat helpt in dit proces uitwerken is jezelf afvragen wat jij nodig zou hebben om verrast te worden in je eigen aankoopproces. Daarnaast kun je elke klant om feedback vragen en die feedback weer meenemen in het verbeteren van de processen.
3. Stay true to yourself
Passie en enthousiasme zijn aantrekkelijk èn besmettelijk en wij houden van het motto ‘fake it until you make it’, maar blijf wel dicht bij jezelf. Potentiële klanten gouden bergen beloven en ze vervolgens teleurstellen met een modderpoeltje is vragen om problemen. Maak geen beloftes die je niet waar kunt maken en doe je uiterste best om dat wat wel haalbaar is tot in de puntjes uit te voeren. Je hebt echt liever dat klanten tevreden zijn en vinden dat jullie ‘zo lekker gewoon gebleven zijn’, ondanks de successen.
4. Ask for it
Het grote voordeel van mond-tot-mond reclame is dat je zelf veel invloed heb op deze vorm van marketing. Je kunt er simpelweg om vragen op de meest creatieve en uitnodigende manieren. Vraag na een webshop bestelling om een review, nodig je klanten uit voor een klanttevredenheidsonderzoek of bel ze persoonlijk en vraag hoe ze het proces hebben ervaren. Easy as that.
5. Be real
Als je om meningen vraagt, zul je ze krijgen, ook als ze negatief zijn. Natuurlijk baal je daarvan, maar juist deze recensies zijn goud waard. Het geeft je de kans om snel en doelgericht je dienstverlening en service te verbeteren en dat kan weer positieve reclame opleveren. Blijf positief, begripvol, voel je niet aangevallen, maar ga voor het ultieme doel: 110% tevreden klanten die anderen vertellen over jouw bedrijf.
De kracht van mond-tot-mond reclame is de laatste jaren enorm toegenomen door social media. Handig, maar ook lastig. Daarom vraagt het versterken van jouw bedrijfsimago af en toe om een lekkere kop koffie bij Miss Business. Agenda trekken? koffie@missbusiness.nl of 0103074125
Geen reacties
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.