Hoe die online eerste indruk moeiteloos voor klanten zorgt

Een van de nieuwste online marketingkreten is: de zero moment of truth. Voorheen werden enkel de first, second en third moment of truth gebruikt. Deze moments of truth markeren de momenten waarop een klant met jouw merk, bedrijf, producten en werknemers in contact komt. Klanten vormen hun mening over jouw bedrijf in een fractie van een seconde. De kleinste details zoals ‘’de toon waarop de telefoniste de telefoon opnam’’, kan klanten laten terugkeren of juist niet. Hoe zit dat met de online eerste indruk?

De cyclus van bezoeker naar klant

De eerste moment of truth vond voorheen plaats via de telefoon, via e-mail of als een klant gewoon jouw winkel binnenloopt. Die eerste interactie van een klant met jouw bedrijf zorgt voor die eerste en voor- altijd-blijvende indruk over het bedrijf als geheel. Het tweede moment of truth vindt plaats zodra een klant een product of dienst koopt en ervaart. Als de klant met een happy feeling door dit tweede moment van interactie komt, landt hij op de third moment of truth. Dit houdt in dat een klant jou op social media zal volgen, goede reviews zal achterlaten en jouw producten en/of diensten aan familie, vrienden en wie het maar weten wil, zal aanbevelen.

Online 2.0

Tegenwoordig hebben klanten echter een eerdere interactie met jouw bedrijf, eentje waarvan jij je op dat moment helemaal niet bewust bent. En dit is tijdens de zero moment of truth. Voordat een klant tegenwoordig iets koopt of zelfs een winkel binnenloopt, zal hij gegarandeerd jouw producten en/of diensten eerst Googelen of je zoeken via social media. Dus de eerste punten van interactie zijn dan de relevantie van jouw website, de aantrekkelijkheid van jouw social media kanalen en de meningen (reviews) van anderen. De eerste indruk vormt zich online.

A happy end

Klanten kunnen onbetaalde ambassadeurs voor jouw merk worden als jij klantvriendelijkheid, kwaliteit én jouw online marketing strategie op hoog niveau aflevert. Het in de gaten houden van dat zero moment of truth zorgt uiteindelijk voor een positieve cycle.

  1. De klant Googled jouw producten/services en zien een toffe website, overduidelijk wat jouw bedrijf doet en de goede reviews van eerdere klanten.
  2. De klant besluit om even langs te komen, of online te bestellen. Dit gaat zo makkelijk mogelijk en de klant is blij.
  3. De klant vind dat jouw producten of diensten voldoen aan de eisen en werken naar behoren.
  4. De klant laat een goede review achter op jouw website of op Google.
  5. De volgende potentiële klant die met jouw zero moment of truth te maken zal hebben, zal die goede review lezen en vervolgens hetzelfde pad bewandelen. Zo wordt the zero moment of truth een never ending story with a happy end.

 

Conclusie

Kortom: perfect voorbereid zijn op dat zero moment of truth is belangrijk. Je website moet shinen, je social media kanalen bruisen en je online profiel rocken. Ben jij nog niet helemaal voorbereid? Geeft niet, wij helpen je graag om jouw online marketing activiteiten en strategie op orde te brengen. Zo wordt ook jouw eerste indruk onvergetelijk en kan de business verder boomen. Zin in koffie? koffie@missbusiness.nl

Geen reactie's

Geef een reactie