De grootste valkuil van het ondernemen: saaiheid

Is het je wel eens opgevallen hoe ongelooflijk saai veel content, documenten en emails zijn waar we dagelijks mee in aanraking komen? Websites puilen uit van standaard stockphotos en saaie teksten, je mail wordt regelmatig aangevuld met niet prikkelende offertes en algemene voorwaarden die taaier zijn dan de biefstuk van dat slechte restaurant om de hoek. En dan hebben we het nog niet eens over social media content en mailings die juist moeten zorgen voor een lekker onderbuikgevoel. Het kan en moet echt anders als je wil opvallen als ondernemer in deze grote vijver.

Why so serious?

Slim ondernemen is kansen zien om bestaande markten te betreden en de concurrentie een flinke stap voor te zijn. Dat is zo makkelijk te doen door vanaf het eerste contactmoment voor een passende beleving te zorgen. Grote bedrijven als Google of Coolblue vallen op door de eigen draai die zij geven aan de manier waarop ze werken en ze vallen op als ondernemer door de manier waarop ze communiceren met hun klanten. Klanten kunnen zich het contact met deze bedrijven zo goed herinneren, omdat het hen op een positieve manier heeft geprikkeld.

Om je gelijk even gerust te stellen: nee, je hoeft niet zoals Google of Coolblue jouw bedrijf te runnen zonder dat je daar zelf achterstaat (het mag natuurlijk wel), maar je kan wel naar de kleine dingen kijken binnen jouw bedrijf en jezelf afvragen: ‘Hoe maak ik mijn bedrijf leuker’? Ook als je een ogenschijnlijk saai of grijs beroep hebt; je kunt namelijk als jurist of boekhouder ook opvallen en zorgen voor een beetje fun.

We zijn zelf een goed voorbeeld van hoe dit werkt. Sollicitanten voor een marketingstage geven bijna allemaal aan dat ze graag bij Miss Business willen werken omdat de energie en fun uit de vacatureteksten springt en zelfs onze accountant was blij verrast door onze originele en creatieve arbeidsovereenkomsten.

Do’s

Er zijn talloze mogelijkheden om te kunnen opvallen als ondernemer in bestaande markten, zelfs als de concurrentie moordend is. Creativiteit en onderscheiden zijn de kernwoorden. Kijk maar eens om je heen, welke bedrijven springen er uit? Wat doen zij anders? We durven te wedden dat zij humor gebruiken, creativiteit inzetten waar anderen voor standaard gaan en dat ze hun karakter durven te tonen. So should you!

En wees niet bang om je kop boven het maaiveld uit te steken, zelfs die formele directeur met een altijd strak gezicht heeft humor en lacht in het weekend met een whisky in zijn hand. En als je het lastig vindt, vraag jezelf dan af waar jijzelf op zou aanslaan. Mensen doen zaken met mensen, niet met formaliteiten.

Dont’s

Als je fun onderdeel gaat maken van je strategie, dan kun je natuurlijk ook heel erg de plank misslaan. Als begrafenisondernemer moet je vooral geen foute grapjes maken en standaard the Trammps draaien bij binnenkomst en je algemene voorwaarden moeten vooral niet zo leuk zijn dat ze juridisch niet meer waterdicht zijn. Zakelijke fun dus.

The recipe for success

Dus neem je website eens onder de loep, maak een opvallende arbeidsovereenkomst, sprenkel een beetje humor over je algemene voorwaarden en laat mensen lachen om je persoonlijke offertes. Je hebt als ondernemer de unieke kans om iets van jouzelf neer te zetten met je bedrijf, en dat zou er vanaf moeten spatten. Strooi met jouw passie, ambitie en enthousiasme en laat het terugkomen in alles wat de klant van je ziet, van de website tot de envelop die op de mat valt.

Conclusie

There’s always room for fun! Weet je niet zeker hoe je fun kunt toevoegen aan jouw bedrijf zonder onprofessioneel over te komen? Wij helpen je graag om jouw online marketing net die boost te geven zodat jij kan opvallen als ondernemer en jouw business verder kan boomen. Die eerste indruk is lasting! Zin in koffie? koffie@missbusiness.nl

Geen reactie's

Geef een reactie