Hoe je supersnel echt goede kandidaten kunt vinden voor die vacature

Het vinden van goed personeel is de laatste maanden een taai stuk voor bedrijven. Er is een overvloed aan banen en veel mensen zijn lekker onder de pannen. Het vinden van geschikt personeel is allesbehalve makkelijk. De vacatures op grote vacaturesites leveren niets bijzonders op en kosten je ook nog eens een klein vermogen dat je natuurlijk veel liever in je bedrijf stopt.

Tijd voor een vernieuwende oplossing voor een ouderwetse uitdaging. Wij leggen je in deze blog de voordelen van een online personeelscampagne uit en geven je tips over hoe jij je volgende employee-of-the-month gaat vinden.

Doe lekker anders

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt vallen veel bedrijven toch terug op de ouderwetse vacaturesites waar alle werkgevers in dezelfde bijna lege vijver vissen. Na de eindeloze rompslomp van deze sites wordt er uiteindelijk een vacature geplaatst die klinkt als: ‘wij zoeken een creatieve duizendpoot die een collegiale teamspeler is, maar ook goed zelfstandig kan werken, zonder 9-tot-5 mentaliteit’…  Zucht.

Met een online campagne pak je het nèt even anders aan. Want waarom zou je je vacature alleen richten op mensen die actief op zoek zijn naar een baan? Met gerichte campagnes op social media benader je een veel grotere groep van potentiële sollicitanten, dus ook de professionals die misschien niet actief op zoek zijn, maar wel open staan voor een nieuwe uitdaging. Of helemaal nog geen idee hebben dat ze bij jouw bedrijf echt beter af zijn.

Ga gericht zoeken

Met gesponsorde advertenties kun je niet alleen aangeven welke leeftijdsgroep en welke regio je wilt benaderen, maar kun je zelfs de kenmerken van de perfecte kandidaat invullen. LinkedIn gaat hierin helemaal next level, want zij geven je de mogelijkheid om jouw advertenties te laten zien aan mensen die werkzaam zijn, of hebben gewerkt, bij een specifiek bedrijf. Je kunt dus targeten op concullega’s, (ha!). Zo weet je zeker dat je de juiste mensen met de juiste ervaring aanspreekt.

Strooi met creativiteit, fun en enthousiasme

Met een personeelscampagne kun je op een creatieve manier veel meer van jezelf en je bedrijf laten zien dan alleen die standaard gortdroge vacatures. Bedenk een campagneslogan met een campagnebeeld en geef je potentiële werknemers een ‘kijkje achter de schermen’ in een speciale wervingsvideo. Daarnaast maak je ze enthousiast over jouw merk door sprekende posts op social media.

Om mensen te overtuigen om te reageren, moeten de energie en de fun achter de campagne van het scherm spatten. Uiteraard zorg je er dus voor dat er een flinke dosis karakter en humor in de taakomschrijving zit en heb je een speciale landingspagina waar sollicitanten met een quiz of een originele sollicitatievraag kennismaken met hun nieuwe werkgever. Reacties gegarandeerd!

Hou geld over

Het opzetten van een personeelscampagne kost geld, obviously, maar onderaan de streep is een strategische campagne veel goedkoper dan een gemiddeld werving- en selectietraject. Ga maar eens na hoeveel je kwijt bent aan de HR-manager of recruiter die dagen bezig is met het schrijven van de vacatures, het benaderen van potentiële sollicitanten en het voeren van de sollicitatiegesprekken. En dan hebben we het nog niet over de fee die je kunt aftikken bij het afleveren van een geschikte kandidaat.

Of wat dacht je van de vacaturesite die jou laat betalen voor iedere vertoning of klik op jouw vacature, ook voor iedere keer dat een sollicitant de vacature doorstuurt naar het groepsgesprek van zijn of haar familie. Doordat je een personeelscampagne kunt richten op een specifieke doelgroep, kun je ook je budget gericht inzetten op de kanalen waar de meeste potentie schuilgaat. Zo krijg je met deze kostbare investering gegarandeerd waar voor je geld.

Conclusie

Het is zo zonde dat veel bedrijven hun werving en selectie overlaten aan ouderwetse vacaturesites, terwijl een strategisch personeelscampagne er direct voor zorgt dat een bedrijf opvalt en de vacature binnen no time is vervuld door een topper van een werknemer. Ben jij dringend op zoek naar nieuwe werknemers en wil je jouw personeelscampagne laten uitvoeren door een pro? Miss Business at your service! We barsten van de ideeën en verzorgen voor jou het strategische plan en de uitvoering van de gehele campagne. Bel ons lekker snel op 0103074125 of mail naar koffie@missbusiness.nl.

Geen reactie's

Geef een reactie