Pushmarketing en pullmarketing, zo trek je nieuwe klanten

De termen pushmarketing en pullmarketing zijn veelgebruikte termen in de marketingwereld. Dit heeft allemaal te maken met het feit dat bedrijven hun pushmarketing zoveel mogelijk in pullmarketing willen transformeren. Als bedrijf wil je natuurlijk dat klanten zoveel mogelijk tot jouw product en merk aangetrokken zijn en er overtuigd voor kiezen, maar in de praktijk (vooral bij nieuwe merken en bedrijven) is het noodzakelijk om jouw producten te duwen (pushen) richting jouw potentiële klanten. Maar hoe kan je jouw klanten nou naar je toe trekken? We’re gonna tell in this blog.

First things first

Voordat je begint met een marketingstrategie en het opzetten van campagnes is het belangrijk om de interne reis van de klanten te volgen. Klanten moeten namelijk door een zogeheten marketingfunnel geleid worden door jouw marketingcampagnes. De meeste klanten beginnen bij het begin: bewustzijn van jouw product, dienst of merk. Als de klanten behoefte heeft aan jouw producten of diensten krijgen ze automatisch interesse. Hierna zullen ze jouw product overwegen. Zodra de klanten zich concentreren op jouw merk zullen ze zoeken naar gratis demo’s, video’s van hoe jouw producten of diensten gebruikt worden enzovoorts. Zodra de klant begint te evalueren of het jouw product of dat van een ander merk wordt, is het van groot belang om goede reviews online te hebben en redenen waarom jouw product beter is dan dat van andere bedrijven. Pas hierna kopen ze het product in en vormen ze een persoonlijke mening over jouw merk, producten en diensten.

Wanneer is een pushmarketing strategie belangrijk?

Een push strategie is noodzakelijk bij het lanceren van een nieuw bedrijf of een nieuw product of service. Het duwen van jouw producten, diensten en informatie is soms vervelend, maar wel noodzakelijk. Nieuwe klanten moeten toch echt eerst weten wie je bent en wat je voor ze kunt betekenen. Een aantal push technieken zijn:

  1. Winkel displays van jouw bedrijf in andere winkels.
  2. Onderhandelingen om jouw producten bij een bekende retailer in de schappen te krijgen.
  3. Pakkende marketing teksten en afbeeldingen op producten en campagnes.
  4. Face-to-face verkopen en demonstreren van producten en diensten.
  5. Aanwezigheid in beurzen die van belang voor jouw bedrijf kunnen zijn.
  6. Social media knettersterk inzetten en online ‘wow-en’

Veel content klaar hebben liggen is belangrijk om je pushmarketing voor te bereiden op de pull- fase. Je kunt hier denken aan blogs, how-to videos en teksten, reviews van eerdere klanten, kortingen, gepersonaliseerde berichten en kortingen.

Wanneer is een pullmarketing strategie belangrijk?

Een pull strategie is ideaal omdat het klanten naar jouw bedrijf toe trekt. Dit kan gebeuren:

  1. Omdat ze al eerder jouw producten of diensten hadden aangeschaft en omdat ze goed bevielen.
  2. Omdat ze van mensen in hun dichte kring te horen kregen dat jouw product een goede optie was. Mond-tot mond reclame blijft een van de sterkste vormen van marketing en het enige wat daarvoor nodig is is een product of dienst dat doet wat het hoort te doen, goede klantenservice en after-sales service.
  3. Omdat het internet vol staat met reviews van bekende influencers die jouw product betaald of onbetaald promoten. Ook bekend als de massamedia advertenties.
  4. Aantrekkelijke kortingen waartegen de klanten geen nee kunnen zeggen.

Een belangrijk ding om in gedachten te houden is: pull marketing is een beloning na vele succesvolle marketingcampagnes en waarschijnlijk na vele investeringen in het bereiken van invloedrijke mensen die jouw doelgroep weer bereiken.

Conclusie

Ben je nu al moe van al dat geduw en getrek, maar wel geïntrigeerd door pushmarketing en pullemarketing en wil je weten hoe het voor jouw bedrijf werkt? Je kunt jouw marketingactiviteiten en strategieën altijd naar ons toe ‘’pushen’’, dan duwen wij nieuwe klanten jouw richting op! Plan gewoon een bruisend gesprek via Koffie@missbusiness.nl

Geen reactie's

Geef een reactie