Maak je webshop succesvol in vijf stappen!

Iedere ondernemer, dus ook jij, hoopt natuurlijk dat zijn/haar webshop een succes wordt. Alleen daar is wel iets meer voor nodig dan alleen je webshop online zetten. Juist! Je hebt bezoekers nodig en dan natuurlijk het liefst bezoekers die meteen geld uitgeven in jouw webshop. Stefanie van Mrs E-commerce deelt je vijf gouden tips hoe je, met je klant in je achterhoofd, je webshop succesvol kunt maken!

1. Ken je klanten

Je hebt een grandioos idee voor een product en gaat in al je enthousiasme meteen aan de slag. Super, alleen wat veel ondernemers hierbij overslaan zijn de basisstappen. Wanneer je deze stappen overslaat bestaat de kans dat je straks een product op de markt hebt gebracht, inclusief gelikte webshop, waar niemand op zit te wachten.

Onderzoek of jouw product een bepaald probleem oplost en of er ├╝berhaupt vraag is vanuit de klant om dit probleem om te lossen. Wanneer het voor jou duidelijk is wat de klant wil en welk probleem jij oplost, is het makkelijk om te bepalen wat er in je assortiment komt en hoe jij je kunt positioneren in de markt. Onderzoek dus ook eens of er andere partijen zijn die hetzelfde product verkopen en bekijk wat zij wel en niet goed doen. Door je in te leven in de consument, kan je voor jezelf bepalen hoe jij het gaat aanpakken met jouw webshop.

Ook wanneer jouw webshop al enige tijd online is, is het van belang om de klant in je achterhoofd te houden. Zo is het voor jou makkelijker om keuzes te maken hoe je communiceert, waar je klant zit en wat je in gaat kopen .

2. Maak de doelgroep specifiek

Je merkt vaak dat veel ondernemers hun klantenkring zo groot mogelijk willen houden en niemand willen uitsluiten. Hierdoor krijgen ze een heel breed assortiment en wordt het steeds lastiger om je klanten te bereiken. Voor de klant wordt het daarbij steeds onduidelijker wat je nou eigenlijk verkoopt. Het wordt makkelijker om een succesvolle webshop neer te zetten wanneer je een duidelijk concept hebt. Jouw webshop moet DE plek zijn waar mensen naar toe gaan voor een bepaald product. Dit is ook de reden waarom er steeds meer webshops opduiken die een specifiek product verkopen, denk aan sokken, superfoods, onderbroeken etc.

Door het hebben van een duidelijk concept, slaan mensen je makkelijker op. Ze weten wat je verkoopt en dat ze daarbij bij jou moeten zijn. Wees dus niet bang om een specifieke klant en concept te kiezen, het zorgt er alleen maar voor dat jij jezelf beter in de markt kunt zetten en je jezelf kunt onderscheiden.

3. Get your shit together

Het zal je verbazen hoeveel webshops hun zaken niet op orde hebben. Als webshop eigenaar moet je aan een aantal wettelijke eisen voldoen, alleen er blijft een groep ondernemers die niet op de hoogte is van alle zaken of zich er niet aan houden. Naast deze wettelijke eisen zijn er natuurlijk ook ongeschreven regels waar je je als webshop eigenaar aan moet houden. Denk hierbij aan beloofde levertijden of terugbetaaltermijnen bij een retour. Hou ook hierbij de klant in je achterhoofd, want deze wordt steeds slimmer. De consument weet inmiddels ook aan welke regels je webshop moet voldoen.

Zorg daarom dus dat je alles op orde hebt en het vertrouwen van de klant wint en behoudt.

4. Personal branding

Online bestellen is in de afgelopen jaren heel normaal geworden in Nederland, maar je merkt toch dat de consument het fijn vindt om te weten met wie ze te maken hebben. Waar ze in een winkel direct contact kunnen hebben met een medewerker, zal de consument het online moeten doen met een website en de social media kanalen.

Door het inzetten van personal branding en het gezicht achter de webshop te laten zien, geef je de consument vertrouwen en zal deze sneller over gaan tot een aankoop. Dus verstop je niet achter je beeldscherm, maar laat zien wie je bent en wat je doet!

5. Zet die extra stap!

Als webshop eigenaar ben je vaak bezig om continu nieuwe klanten binnen te halen, maar heb je er wel eens over nagedacht dat het makkelijker is om bestaande klanten terug te laten komen? Doe daarom voor de mensen die al wat besteld hebben eens extra moeite. Denk aan een klein bedankkaartje bij de bestelling of een kleinigheid. Je kunt bestaande klanten ook (eenmalig) een korting geven of belonen wanneer ze een foto van hun aankoop op social media plaatsen.

Door wat meer moeite te doen door je bestaande klanten, laat je een positieve indruk achter en verander je ze in fans waardoor ze dit doorvertellen en sneller terug komen. Meteen een mooie vorm van mond-tot-mond reclame!

Wanneer je deze vijf gouden tips toepast binnen je webshop, dan weet je zeker dat je veel tevreden klanten zult hebben en daarmee je webshop zal groeien. Vergeet echter niet dat er veel werk bij een webshop komt kijken, maar het is nog steeds mogelijk om een succesvolle webwinkel op te bouwen. Hou altijd in je achterhoofd: Wanneer je iets graag wilt, geef dan niet op!

Tags:
Geen reactie's

Geef een reactie