Waarom clichés jouw online marketing de nek omdraaien

Marketing draait om creativiteit en communicatie, twee belangrijke factoren die maken dat bedrijven zich ècht onderscheiden van hun concurrenten. Zeker in online marketing is het belangrijk dat content en teksten opvallend en anders zijn, maar toch gebruiken veel bedrijven een lading clichés in hun marketing. In deze blog leggen we je haarfijn uit waarom clichés je online marketing volledig de nek omdraaien.

Dit is waarom clichés niet werken

Het nadeel van clichés gebruiken is dat jouw content voelt als algemene, welbekende content, die bij andere bedrijven ook al te lezen is. Natuurlijk zorgt dat óók voor een bepaalde herkenbaarheid, maar ècht gekieteld worden je volgers, bezoekers of lezers niet. We hebben nou eenmaal de aangeboren behoefte aan verfrissing en nieuwe prikkels en clichés zorgen ervoor dat mensen gedachteloos door je content scrollen en niet gestimuleerd worden om goed te lezen wat je schrijft. Zonde, want dan kun je net zo goed geen content maken.

Een paar voorbeelden

‘Bij ons staan service en kwaliteit hoog in het vaandel’. Dat hopen wij ook ja. Bedrijven bij wie dat niet zo is, houden het doorgaans niet zo lang vol. Maak er dan liever van: ‘Wij koesteren onze klanten en pakken ze graag bij de hand’. Als je die zin leest voel je bijna de uitnodigende klantvriendelijkheid in je onderbuik opborrelen.

‘Wij bieden een oplossing op maat’. Gefeliciteerd, met jou vele andere bedrijven. Terecht ook, want tegenwoordig mag je als klant verwachten dat een product of dienst volledig is afgestemd op jouw behoefte. Maak er dan van: ‘Wij gaan tot het naadje om onze producten af te stemmen op jouw wensen’.

‘We houden je graag op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen, schrijf je in voor onze nieuwsbrief’. Die is zó cliché, dat kunnen we met geen pen beschrijven. Niemand is serieus geïnteresseerd in die zogenaamde ontwikkelingen en gaat daar zijn emailadres voor in ruil geven. Emailmarketing kan voor sommige bedrijven heel doeltreffend zijn, maar dan wel met ‘We willen graag je emailadres om de kans te vergroten dat je ooit iets bij ons koopt. Je krijgt een kortingscode als we je mogen toevoegen aan onze kekke mailinglist’.

Conclusie

Voel je het verschil in het cliché en het doordachte, prikkelende alternatief? Over de eerste lees je zó heen, terwijl je de tweede bijna nog een keer wil lezen. En dat, lieve mensen, is hoe online marketing werkt. Online marketing hoort creatief, uitnodigend en prikkelend te zijn. Dat is ook precies de reden waarom onze klanten ons inschakelen en niet zelf gaan lopen hannesen.

Dus… zoek je een online marketingbureau die hun klanten centraal stelt, een oplossing op maat biedt en je graag op de hoogte houdt van recente ontwikkelingen? Dan moet je niet bij ons zijn. Wil je een bureau dat een portie creativiteit over je content pleurt en keiharde resultaten over de schutting? Bel Miss Business: 0103074125 of mail naar koffie@missbusiness.nl

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.