Waarom emailmarketing nog steeds de moeite waard is

Emailmarketing? Is dat niet een beetje old-school? ‘Sinds de AVG kunnen wij er niks meer mee, we mogen niemand meer mailen’. Nope, zéker niet! Je zou het misschien niet verwachten, maar van alle marketingmiddelen heeft emailmarketing nog steeds het hoogste conversiepercentage! En is dat niet waar het allemaal om draait? Daarom leggen we je in deze blog uit waarom emailmarketing wèl de moeite waard is, ondanks de beperkingen van de AVG.

Iedereen gebruikt e-mail

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar zeg nou zelf: ken jij nog iemand zonder emailadres? Van de onlineconsumenten heeft 95% een e-mailadres, en 91% checkt zijn mail zelfs dagelijks. Het is echt een onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Sterker nog, er zijn wel 3 keer zo veel e-mailadressen als alle Facebook en Twitteraccounts tezamen. Wat dit betekent? Dat ook jouw doelgroep via emailmarketing te bereiken is! Het belangrijkste is natuurlijk dat je een relevant mailing bestand opbouwt met mensen die toestemming hebben gegeven. Mensen die ècht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst en graag jouw nieuwsbrief ontvangen.

Mailcampagnes zijn perfect meetbaar

Ja, we gaan het echt zeggen, lekker cliché, maar oh zo waar, daar komt ie: meten is weten! Programma’s zoals MailChimp houden werkelijk alles voor je bij. Hoeveel procent van de ontvangers je nieuwsbrief opent, hoeveel er in je e-mail doorklikken, hoeveel conversie en rendement het oplevert enzovoort. Waarom is dit nou zo handig? Door de resultaten van je mailcampagnes te analyseren kun je je e-mailstrategie optimaliseren! Probeer dingen uit zoals verschillende onderwerpregels, kleuren, teksten, opmaak en personalisatie. Aan de resultaten van die tests kun je meteen zien wat wel en niet werkt. Zo kun je je e-mailmarketingstrategie blijven optimaliseren en perfect afstemmen op je doelgroep!

Saving money

Waar je tegenwoordig kapitalen betaalt voor social media advertenties in de hoop dat je opvalt tussen de massa, is het versturen van nieuwsbrieven een stuk voordeliger! Er bestaan genoeg programma’s waar je voor weinig of zelfs geen geld professioneel uitziende nieuwsbrieven kunt maken. Als je een relevante mailinglijst hebt opgebouwd is dit marketingmiddel bovendien een stuk effectiever dan veel andere middelen. Je weet namelijk zeker dat de geïnteresseerde ontvanger de mail in zijn/haar inbox krijgt. Het is een persoonlijke en directe manier van communiceren. Dikke kans dus dat het algemeen rendement van je emailmarketing een stuk hoger is dan dat van andere marketingmiddelen!

Inbound in plaats van outbound!

Waar bij outbound marketing de focus ligt op het pushen van je marketingboodschap is inbound marketing het tegenovergestelde. Hierbij ligt de focus op het op een natuurlijke wijze aantrekken van klanten (pullmarketing). Veel mensen zien e-mail als een manier van outbound marketing, maar het tegenovergestelde is waar! Je mag immers alleen nieuwsbrieven versturen naar mensen die daar zelf toestemming voor hebben gegeven. De mensen in jouw mailing bestand hebben dus allemaal aangegeven om een of andere reden geïnteresseerd te zijn in jouw bedrijf, product of dienst. Dit maakt emailmarketing zo uiterst doelgericht! Daarnaast moet je er natuurlijk voor zorgen dat de inhoud van je nieuwsbrieven ook relevant en interessant is voor jouw doelgroep. Onpersoonlijke, koude marketing is uit, persoonlijke en doelgerichte marketing is in!

Psychologie

Een laatste reden waarom emailmarketing echt goed werkt is het psychologische stukje dat zorgt voor overtuiging. Hoe vaak koop jij direct een product of dienst die je voor het eerst ziet? Nooit waarschijnlijk. Mensen hebben vaak 3 tot 6 contactmomenten nodig om tot koop of actie over te gaan. Als jouw email wéér rechtstreeks in de inbox van je potentiële klant verschijnt en goed in elkaar zit, is het een kwestie van tijd voor ze overstag gaan.

Conclusie

Ben jij ondernemer of marketeer en nog steeds niet overtuigd van e-mailmarketing? Of ben je wel overtuigd maar heb je het knetterdruk met andere taken? Bel ons dan gewoon even op 010-3074125 of mail naar koffie@missbusiness.nl. We zetten graag de koffie klaar om eens met je te sparren.

Geen reactie's

Geef een reactie